Opóźniony lot – kiedy i w jakiej wysokości przysługuje odszkodowanie?
Â
Niespodziewane zdarzenia losowe mogą zepsuć nawet świetnie zapowiadającą się podróż. Nikt nie jest bowiem przygotowany na opóźnienie lotu, które może skutecznie pokrzyżować plany. Szczególnie wtedy, gdy planowaliśmy podróż z ołówkiem w ręku i powinniśmy znaleźć się w docelowym miejscu o zaplanowanej porze. Problem pojawia się również wtedy, gdy podróżujemy służbowo, a wywołane nieprzewidzianym zdarzeniem spóźnienie może wpędzić nas w kłopoty. Na szczęście istnieje możliwość uzyskania rekompensaty za opóźniony lot. Kiedy należy się odszkodowanie i jak je uzyskać? Odpowiedź znajdziesz poniżej.
1. Rekompensata za opóźniony lot – kiedy przysługuje?
2. Co robić, gdy wypłacone odszkodowanie jest za niskie?
3. Odszkodowanie za opóźniony lot – jaka jest jego wysokość?
4. Kiedy jeszcze można ubiegać się o rekompensatę?
Rekompensata za opóźniony lot – kiedy przysługuje?
Wydaje się, że każde opóźnienie ze strony linii lotniczych powinno wiązać się z obowiązkiem uiszczenia rekompensaty. Tak nie jest. Przepisy określają sytuacje, w których pasażerowi należy się odszkodowanie za opóźniony lot. Warto wiedzieć, kiedy można skorzystać z prawa do uzyskania odszkodowania.
Rekompensata za opóźniony lot należy się w następujących przypadkach:
• opóźnienie wynosi ponad 3 godziny (liczy się godzina przylotu do miejsca docelowego),
• pasażer odbył odprawę na czas,
• za opóźnienie odpowiadają linie lotnicze (np. gdy wystąpiły problemy techniczne),
• przedmiotowy lot odbył się nie wcześniej niż 3 lata temu.
W przypadku opóźnienia lotu o 2 godziny lub dłużej przewoźnik musi zapewnić pasażerom darmowy posiłek i napój. Jeśli lot zostanie przesunięty na następny dzień, pasażerowie muszą mieć natomiast zapewniony nocleg i wyżywienie, a także transport pomiędzy lotniskiem a hotelem.
Prawa pasażerów linii lotniczych określa dokument zwany Konwencją Montrealską. Zapisy owej konwencji wyjaśniają również kwestie związane z opóźnionym lotem. Warto wiedzieć, że pasażerowi przysługuje także zwrot środków finansowych, poniesionych na przykład na dodatkową noc w hotelu, posiłek, czy też inne wydatki spowodowane opóźnieniem.
Co robić, gdy wypłacone odszkodowanie jest za niskie?
Może się zdarzyć, że linie lotnicze wypłacą pasażerowi należne odszkodowanie, lecz kwota wydaje się zbyt niska w stosunku do poniesionych strat. Czy w takiej sytuacji da się coś zrobić? Przede wszystkim warto powierzyć taką sprawę specjalistom. Odszkodowania Mura to firma, która zajmuje się uzyskiwaniem należnych środków pieniężnych. Pasażer już w momencie podpisania umowy otrzymuje pieniądze, firma zaś egzekwuje środki od linii lotniczych. Samodzielne odzyskanie brakującej kwoty może być trudne, ale nie warto rezygnować z otrzymania wyższej rekompensaty. Pasażerowie często nie zdają sobie sprawy z tego, jaka kwota tak naprawdę im się należy. Dobrym rozwiązaniem będzie zatem skonsultowanie się z profesjonalną firmą.
Odszkodowanie za opóźniony lot – jaka jest jego wysokość?
Z pewnością jedną z najbardziej interesujących kwestii jest wysokość należnego odszkodowania za opóźniony lot. Nie ma w tym nic dziwnego – takie nieprzewidziane zdarzenie może generować nie tylko nieprzyjemności, ale także straty pieniężne. Warto zatem domagać się odpowiedniej kwoty odszkodowania. A zatem – jakie to są kwoty? Otóż wysokość odszkodowania uzależniona jest od długości trasy przelotu i waha się od 250 do 600 Euro.
Kiedy jeszcze można ubiegać się o rekompensatę?
O wypłatę odszkodowania od przewoźnika lotniczego można ubiegać się w następujących sytuacjach:
• opóźnienie lotu (powyżej 3 godzin),
• zagubienie bagażu,
• zniszczenie bagażu,
• opóźnienie dostarczenia bagażu,
• odmowa przyjęcia na pokład.
W każdym z wymienionych przypadków należy wnioskować o odszkodowanie, którego uzyskanie jest jak najbardziej możliwe. Aby wyegzekwowanie odpowiedniej kwoty było bezproblemowe i skuteczne, warto jednak zwrócić się o pomoc do wyspecjalizowanej w tym zakresie firmy, takiej jak Odszkodowania Mura.
Â